Українська діаспора за роки свого існування зробила великий і неоціненний внесок у гуманітарну сферу діяльності української спільноти – освітню, мовну, культурну, інформаційну, конфесійну, громадсько-політичну тощо.
З огляду і на минуле, і на сьогодення, серед головних завдань українців, які з різних причин опинилася за межами України, було і залишається збереження своєї національної ідентичності, що проявляється не тільки у простому виживанні на чужині, але й збереженні української мови, традицій, обрядів, релігії та ін. Це бажання зростало на фоні панування в Україні невпинної русифікації на кожному відтинку людського життя, полонізації шкіл у певному проміжку часу в Західній Україні тощо. Тому один з обов’язків українців у вільному світі, і, зокрема, в діаспорі, було і є самозбереження та плекання української культури серед свого й інших народів в умовах мовно-культурної асиміляції тощо.
Одним із дієвих напрямів збереження національної ідентичності українці за кордоном в першу чергу вбачали в освіті підростаючого покоління. Як свідчать документи ЦДАЗУ, навіть перебуваючи у важких умовах існування в еміграції, в таборах для інтернованих вояків Армії УНР та УГА у 20-х роках ХХ ст. у Західній Європі, у Ді-Пі таборах на території післявоєнної Західної Німеччини й Австрії була сильно розвинена мережа українського таборового шкільництва.
Кінець 1940-х рр. позначився інтенсивним переїздом нової еміграції із Ді-Пі таборів у Німеччині та Австрії в Австралію, Британію, американський континент. Наплив нових емігрантів значно пожвавив суспільно-громадське життя української спільноти в першу чергу в США, Канаді, Бразилії та Аргентині. Продовжуючи ті культурні процеси, що розгорнулися в Україні та Європі ще на початку ХХ ст., представники української інтелігенції та церкви засновували школи, народні доми, «Просвіти», «Рідні школи», школи та курси українознавства, парафіяльні школи, читальні, видавали шкільні та професійні педагогічні часописи, друкували книжки та шкільні підручники, створювали театри і драмгуртки, проводили святочні академії, українські фестивалі і т. п.
Прикладом виховних інституцій в діаспорі, що займались вихованням підростаючого покоління українців, можна назвати суботні і недільні школи при українських православних парафіях, школи і курси українознавства, «Рідні школи» тощо.
Найбільшого поширення серед української еміграції набула мережа шкіл українознавства та «Рідних шкіл», які гідно і успішно виконали своє завдання й дали освіту десяткам тисячам українцям.
Історія «Рідної школи» почалася на межі ХІХ – ХХ ст. та була пов’язана з пробудженням національної свідомості українського народу. Вже тоді відчувалася потреба в організації освіти для українських дітей в умовах іноземної держави та іншомовного середовища. Вирішення цієї проблеми взяло на себе Українське педагогічне товариство «Рідна Школа».
Головною місією товариства було і є збереження української школи за умов проживання в іноземних державах, виховання молодого покоління в любові до України та надання найбільш якісних знань для учнів. «Рідна школа» виховала майбутніх вояків ОУН та УПА, священиків, лікарів, педагогів, провідних діячів науки та мистецтва. Вона стала важливим явищем суспільно-політичного та культурно-освітнього життя української діаспори у всьому світі та заклала тверді основи для подальшої роботи своїх нащадків у шкільництві.
Саме цьому освітянському напряму діяльності української діаспори і присвячена документальна онлайн-виставка «Учітеся, брати мої! Думайте, читайте…».
У виставці використані архівні документи, діаспорні періодичні і друковані видання, що зберігаються у ЦДАЗУ.
Архів вдячний нашим давнім друзям та партнерам – українським закордонним школам Греції, Естонії, Італії, Нідерландів та Норвегії, за надані світлини, використані у виставці з метою висвітлення сьогодення українського шкільництва за кордоном.
Розділ 1. Українське шкільництво в Західній Європі
у міжвоєнний та повоєнний періоди
1.1. Європа – міжвоєнний період
«Наша зоря» – літературно-військовий тижневик, орган незалежної думки табору для інтернованих українських вояків
у м. Ланцут (Польща), ч. 5, червень 1921 р.
ЦДАЗУ, ф. 15, оп. 1, спр. 71, арк. 83–83 зв.
часопис Союзу українських провінціальних організацій (СУПО), Ліберець (Чехословаччина), ч. 4. 1 червня 1935 р.
ЦДАЗУ, ф.15, оп. 2, спр.70, арк. 7
«Наша Україна», Подєбради, ч. 1, 1933 р.
ЦДАЗУ, ф. 12, оп. 1, спр. 84, арк. 1–1зв., 5 зв., 6–6 зв.
«Час», Чернівці, ч. 2118, 28 березня 1936 р.
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 3, інв. № 6198
«Український тиждень», Прага, ч. 24, 7 червня 1937 р.
ЦДАЗУ, ф. 15, оп. 2, спр. 73, арк. 40
ЦДАЗУ, ф. 12, оп. 1, спр. 63, арк. 2–2 зв.
К. Білецької «Українські думи з погляду національної визвольної ідеї», Ржевниці, 1937 р.
ЦДАЗУ, ф. 12, оп. 1, спр. 61, арк. 63, 77 зв.
та народної школи в Модржанах, січень 1940 р.
ЦДАЗУ, ф. 12, оп. 1, спр. 63, арк. 3
«Нашим дітям», Модржани, ч. ІІ, 1940 р.
ЦДАЗУ, ф. 12, оп. 1, спр. 65, арк. 32–32 зв.
1941/42 навчального року. Модржани, 1942 р.
ЦДАЗУ, з колекції Павла Дорожинського, документи на стадії науково-технічного опрацювання
«Тризуб», ч. 11, жовтень 1928 р.
ЦДАЗУ, ф. 15, оп. 1, спр. 124, арк. 156–156 зв.
«Тризуб», ч. 32, жовтень 1929 р.
ЦДАЗУ, ф.15, оп. 1, спр. 126, арк. 221 зв.
«Тризуб», ч. 1, липень 1934 р.
ЦДАЗУ, ф. 15, оп. 1, спр. 132, арк. 24–24 зв.
«Тризуб», ч. 36, жовтень 1934 р.
ЦДАЗУ, ф. 15, оп. 1, спр. 132, арк. 99
1.2. Європа, повоєнний період – українське шкільництво в таборах Ді-Пі
у таборах для переміщених осіб (Ді-Пі) з книги В. Маруняка «Українська еміґрація в Німеччині і Австрії по другій світовій війні.
Том 1. Роки 1945–1951». Мюнхен, 1985 р.
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 3, інв. № 2062-О
ЦДАЗУ, бібл. ф. 4, інв. № 1054-В
в Міттенвальді (Німеччина, Баварія), [1946–1949]
ЦДАЗУ, бібл. ф. 4, інв. № 1054-В
по Другій світовій війні у 1950–1954 рр., б/м
ЦДАЗУ, ф. 59, оп. 1, спр. 40, арк. 2, 13
(філія в Ашаффенбурзі) у таборі Ді-Пі в американській окупаційній зоні Німеччини по Другій світовій війні, 1946 р.
ЦДАЗУ, ф. 23, оп. 1, спр. 29, арк. 2
ЦДАЗУ, з колекції родини Петра та Ольги Матул (США), документи на стадії науково-технічного опрацювання
ЦДАЗУ, з колекції родини Петра та Ольги Матул (США), документи на стадії науково-технічного опрацювання
Ульм, Німеччина, 1950 р.
ЦДАЗУ, з колекції родини Петра та Ольги Матул (США), документи на стадії науково-технічного опрацювання
Розділ 2. Америка
2.1. Бразилія
Що то ще жде тебе на океані?
Що у Бразілії, в славній Парані?
Іван Франко, «Гей, розіллялось ти, руськеє горе…»
«Рідна школа». Львів, ч. 1, січень 1932 р.
ЦДАЗУ, ф. 15, оп. 1, спр. 42, арк. 6–6 зв.
«Тризуб». Париж, ч. 30–31, 17 липня 1927 р.
ЦДАЗУ, ф. 15, оп. 1, спр. 120, арк. 209
2.2. США
ЦДАЗУ, заг. бібл. ф., інв. № 2416
ЦДАЗУ, заг. бібл. ф., інв. № 2416
«Свобода», Джерзі-Ситі і Нью-Йорк, ч. 173, 12 вересня 1963 р.
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 3, інв. № 6473-О
«Народна воля», Скрентон, ч. 10, 8 березня 1979 р.
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 3, інв. № 6331-О
у справі Декади Української Родини», червень 1980 р.
ЦДАЗУ, ф. 36, оп. 1, спр. 30, арк. 103–104
ЦДАЗУ, з колекції Павла Дорожинського, документи на стадії науково-технічного опрацювання
ЦДАЗУ, з колекції Павла Дорожинського, документи на стадії науково-технічного опрацювання
ЦДАЗУ, заг. бібл. ф., інв. № 981
ЦДАЗУ, заг. бібл. ф., інв. № 981
«Українське православне слово» – місячник Української Православної Церкви в США. Нью-Йорк, Баунд Брук, 1956 р.
ЦДАЗУ, заг. бібл. ф., інв. № 1738, арк. 139–140
Пропам’ятне видання «Сімдесятип’ятиріччя матерньої парафії святих верховних апостолів Петра і Павла
у Клівленді, Огайо. 1910–1985». Клівленд, червень 1985 р.
ЦДАЗУ, заг. бібл. ф., інв. № 811
«Magnify the Lord» – пропам’ятне видання до 50-літнього ювілею Сестер Чину св. Василія Великого у Філадельфії (1911–1961). Філадельфія, 1961 р.
ЦДАЗУ, заг. бібл. ф., інв. № 797
ЦДАЗУ, ф. 22, оп. 2, спр. 122, арк. 7
Л. Урбан до Г. Черінь та відповідь Г. Черінь, [1982–1983]
ЦДАЗУ, ф. 22, оп. 2., спр. 85, арк. 58, 59
І. Шаєнка до Г. Черінь та відповідь Г. Черінь, [1982–1983]
ЦДАЗУ, ф. 22, оп. 2, спр. 85, арк. 68, 69
ЦДАЗУ, ф. 22, оп. 2, спр. 86, арк. 50
ЦДАЗУ, з колекції родини Петра та Ольги Матул (США), документи на стадії науково-технічного опрацювання
2.3. Канада
(фото датоване бл. 1900 р.).
«Вільне слово». Торонто, ч. 8, 20 лютого 1982 р.
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 3, інв. № 6457-О
«Це ера будови: церков, соломою критих хат, однокімнатних шкіл, доріг, залізниць».
The Ukrainian Pioneer by William Kurelek. Торонто, 1980
ЦДАЗУ, заг. бібл. ф., інв. № 1992
ЦДАЗУ, ф. 50, оп. 1, спр. 14, арк. 5–5 зв.
ЦДАЗУ, ф. 50, оп. 1, спр. 35, арк. 4
ЦДАЗУ, ф. 50, оп. 2, спр. 12, арк. 1
для допомоги британським дітям.
«Новий шлях», Вінніпег, ч. 20, 8 березня 1944 р.
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 3, інв. № 6007-О
ЦДАЗУ, ф. 50, оп. 1, спр. 37, арк. 37–38
ЦДАЗУ, ф. 50, оп. 1, спр. 38, арк. 6–7
поточного 1956/57 навч. року та організації навчального процесу у 1957/58 рр. Торонто, 1 червня 1957 р.
ЦДАЗУ, ф. 50, оп. 1, спр. 39, арк. 7
Торонто, 12 серпня 1960 р.
ЦДАЗУ, ф. 50, оп. 1, спр. 39, арк. 16–17
Торонто, 20 травня 1964 р.
ЦДАЗУ, ф. 50, оп. 1, спр. 2, арк. 200
з питання двомовності та двокультуризму». Торонто, 1964 р.
ЦДАЗУ, ф. 50, оп. 2, спр. 7, арк. 1, 5
перед Королівською Комісією Канади в Торонті», 29 березня 1965 р.
ЦДАЗУ, ф. 50, оп. 2, спр. 4, арк. 37–38
«Народна воля», Скрентон, ч. 34, 14 вересня 1978 р.
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 3, інв. № 6330-О
«Вільне слово», Торонто, ч. 34–35, 20 і 27 серпня 1983 р.
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 3, інв. № 6458-О
«Вільне слово», Торонто, ч. 34–35, 20 і 27 серпня 1983 р.
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 3, інв. № 6458-О
Розділ 3. Українські педагогічно-шкільні та вчительські часописи,
журнали, підручники
ЦДАЗУ, з колекції Павла Дорожинського, документи на стадії науково-технічного опрацювання
ЦДАЗУ, ф. 15, оп. 1, спр. 52, арк. 1–3
ЦДАЗУ, ф. 15, оп. 1, спр. 55, арк. 1
ЦДАЗУ, ф. 15, оп. 1, спр. 42, арк. 1–2, 7
Українські державні й приватні середні школи в Галичині й Волині в шк. р. 1938/39».
«Українська школа», Львів, ч. 7–12, 1938 р.
ЦДАЗУ, ф. 15, оп. 1, спр. 53, арк. 63 зв.–64
«Українська школа», Львів, ч. 7–12, 1938 р.
ЦДАЗУ, ф. 15, оп. 1, спр. 53, арк. 70 зв., 71 зв.–72
ЦДАЗУ, ф. 15, оп. 1, спр. 54, 30, 44зв.–45
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 3, інв. № 5428-О
«Де наші діти» – неперіодичний журнал Центрального батьківського комітету у Філадельфії, ч. 4, жовтень 1960 р.
ЦДАЗУ, заг. бібл. ф., інв. № 732
ЦДАЗУ, ф.22, оп. 1, спр. 117, арк. 2
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 3, інв. № 3259-О
«Рідна школа», ч. 4, квітень 1959 р.
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 3, інв. № 5429-О
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 5, інв. № 491-Д
з мовними та граматичними вправами і українсько-англійським словником. Австралія – Англія, 1969 р.
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 2, інв. № 1939-К
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 2, інв. № 2041-К
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 3, інв. № 285-О
щодо видання ІІІ тому підручника для середніх шкіл із серії «Порушення людських прав», присвяченого темі Голоду в Україні
у 1932–1933 рр. Нью-Йорк, [1986]
ЦДАЗУ, ф. 70, оп. 1, спр. 23, арк. 8–9
ЦДАЗУ, ф. 70, оп. 1, спр. 24
Розділ 4. Українське шкільництво за кордоном у сучасному вимірі
і перспективи» (буклет, прес-реліз, інформація про учасників семінару, доповідь Л. Коваль, доктора педагогічних наук, професора, члена-кореспондента АПН України, президента Міжнародної культурно-освітньої Асоціації
(м. Чикаго, США, фото учасників конференції).
Київ, 26–29 жовтня 2003 р.
ЦДАЗУ, ф. 28, оп. 1, спр. 9, арк. 1–5 зв., 19