Свідомо чи несвідомо, вони ставили перед собою завдання
збереження багатого традиціями національного мистецтва
як одного з найяскравіших висловів духу народу…
Володимир Овсійчук
Українське мистецтво впродовж XX століття – доби національно-визвольних змагань, проголошення та втрати незалежної держави у 1917–1921 роках та спричиненої цим політичної еміграції, творилося не лише на теренах рідної землі, але й далеко за її межами. Українська діаспора відігравала і продовжує відігравати непересічну роль у долі українського народу, творенні та промоції його культури, у міжнародних контактах нашої країни. Упродовж XX ст. вона була одним із важливих чинників збереження етнічної ідентичності українців і нині залишається невід’ємною складовою української національної культури.
Нині актуальним є повернення невідомих і забутих імен митців, які утверджували українську культуру в закордонному середовищі. Серед них – відомі на увесь світ музиканти, композитори, художники, скульптори, архітектори, актори й режисери.
Документальна онлайн-виставка «Українське мистецтво: повернуті імена», підготовлена ЦДАЗУ до Міжнародного дня художника, висвітлює творчість українських художників та скульпторів за кордоном як складову українського мистецтва загалом, їх внесок у збереження національних традицій і світоглядних орієнтирів свого народу у часи тотального нищення української культури радянською владою. В той час, як у радянській Україні мистецтво було обмежене каноном соцреалізму, у діаспорі воно повноцінно розвивалося відповідно до ідей часу і в руслі класичної традиції, і в площині модерного експерименту, охоплюючи різні види та жанри.
Серед документів виставки – репродукції картин, скульптур, листівки, ілюстрації до друкованих та періодичних діаспорних видань, листування Національної комісії з питань повернення в Україну культурних цінностей щодо повернення в Україну творів українських діаспорних митців тощо. Хронологічно документи виставки охоплюють період з 1920-х рр. до початку ХХ ст.
Європа
«Господарсько-кооперативний часопис». Львів, ч. 4, 26 січня 1936 р.
ЦДАЗУ, ф. 15, оп. 1, спр. 16, арк. 40 зв.
ЦДАЗУ, ф. 15, оп. 1, спр. 5, арк. 53 зв.
«Українське мистецтво», Львів, ч. 2, листопад 1926 р.
ЦДАЗУ, ф. 15, оп. 1, спр. 51, арк. 2
Прага, 1929–1930 рр.
ЦДАЗУ, музейний фонд, інв. № ГРЛ-2
«Тризуб», Париж, ч. 20, 15 травня 1927 р.
ЦДАЗУ, ф. 15, оп. 1, спр. 120, арк. 81–81 зв.
худ. Юрій Вовк. Прага, 1932 р.
ЦДАЗУ, ф. 16, оп. 1, спр. 35, арк. 1
Часопис «Гуртуймося», ч. 1, січень-березень 1935 р.
ЦДАЗУ, ф. 15, оп. 1, спр. 141, арк. 14
Трьохмісячний журнал військово-громадської думки «Гуртуймося». Прага, ч. 1, 1935 р.
ЦДАЗУ, ф. 15, оп. 1, спр. 141, арк. 5
ЦДАЗУ, музейний фонд, інв. № ГРЛ-1
ЦДАЗУ, ф.75, оп.1, спр. 266, арк. 50
ЦДАЗУ, ф. 75, оп. 2, спр. 13, арк. 13–13 зв.
ЦДАЗУ, бібл. ф. 4, інв. № 1054-В
ЦДАЗУ, з колекції Миколи Плав’юка, документи на стадії науково-технічного опрацювання
«Українське мистецтво». Мюнхен, ч. 1, 1947
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 3, інв. № 3386-О
ЦДАЗУ, ф. 68, оп. 1, спр. 6, арк. 16, 22
Канада
Монографія С. Гординського «Леонід Перфецький», Нью-Йорк – Торонто, 1990 р.
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 5, інв. № 912-Д
Монографія С. Гординського «Леонід Перфецький», Нью-Йорк – Торонто, 1990 р.
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 5, інв. № 912-Д
Монографія С. Гординського «Леонід Перфецький», Нью-Йорк – Торонто, 1990 р.
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 5, інв. № 912-Д
ЦДАЗУ, ф. 68, оп. 1, спр. 17, арк. 10
ЦДАЗУ, ф. 68, оп. 1, спр. 17, арк. 12 зв.
William Kurelek. «The Ukrainian Pioneer». Торонто, 1980 р.
ЦДАЗУ, заг. бібл. ф., інв. № 1992
William Kurelek . «Lumberjack». Монреаль, 1974
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 4, інв. № 1344-В
William Kurelek. «The passion of Christ according to St. Matthew Hardcover». Торонто, 1975 р.
ЦДАЗУ, заг. бібл. ф., інв. № 1990
ЦДАЗУ, з колекції родини Петра та Ольги Матул (США), документи на стадії науково-технічного опрацювання
«Forum», Скрентон, ч. 107, 2003 р.
ЦДАЗУ, заг. бібл. ф., інв. № 3466
ЦДАЗУ, ф.18, оп. 1, спр. 3, арк. 1
А. Кардаш, С. Кот. «Українці в світі». Київ – Мельбурн, 1995 р.
ЦДАЗУ, бібл.. ф. № 4, інв. № 242-В
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 5, інв. № 491-Д
ЦДАЗУ, ф. 18, оп. 1, спр. 4, арк. 19
ЦДАЗУ, ф. 18, оп. 1, спр. 4, арк. 2
США і Південна Америка
«Голодомор. Геноцид українського народу 1932–1933 років». Київ, 2008 р.
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 3, інв. № 180-О
50-ті роки ХХ ст.
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 3, інв. № 3119-О
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 3, інв. № 1256-О
«Лис Микита». Детройт, ч. 5, 25 березня 1954 р.
ЦДАЗУ, заг. бібл. ф., інв. № 2625
«Лис Микита». Детройт, ч. 9, 1958 р.
ЦДАЗУ, заг. бібл. ф., інв. № 2632
Торонто, 1982 р.
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 3, інв. № 3125-О
С. Гординський. «Петро Андрусів. Маляр і графік». Нью-Йорк, 1980
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 2, інв. № 1712-К
«Михайло Дмитренко», б/а. Детройт – Нью-Йорк, 1990 р.
ЦДАЗУ, заг. бібл. ф., інв. № 2272
в Нью-Йорку», 1979, пастель, картон.
«Михайло Дмитренко», б/а. Детройт – Нью-Йорк, 1990 р.
ЦДАЗУ, заг. бібл. ф., інв. № 2272
«Терем», Детройт, ч. 5, 1975 р.
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 4, інв. № 2223-В
«Терем», Детройт, ч. 5, 1975 р.
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 4, інв. № 2223-В
ЦДАЗУ, з колекції Петра та Ольги Матул, документи на стадії науково-технічного опрацювання
ЦДАЗУ, з колекції Петра та Ольги Матул, документи на стадії науково-технічного опрацювання
Альбом «7 дереворізів» Миколи Кричевського. Париж, 1944 р.
ЦДАЗУ, бібл. ф, № 3, інв. № 1552-О
Vasyl V. Krychevsky and Kateryna K. Rosandich, Кліфтон, Нью-Джерсі, 2013 р.
ЦДАЗУ, заг. бібл.. ф. 2048
ЦДАЗУ, з колекції Петра та Ольги Матул, документи на стадії науково-технічного опрацювання
ЦДАЗУ, з колекції Петра та Ольги Матул, документи на стадії науково-технічного опрацювання
Forum Ukrainian review, Скрентон, Торонто, ч. 37, 1977 р.
ЦДАЗУ, заг. бібл. ф., інв. № 3312
Forum Ukrainian review. Скрентон, Торонто, ч. 37, осінь 1977 р.
ЦДАЗУ, заг. бібл. ф., інв. № 3449
Forum Ukrainian review. Скрентон, Торонто, ч. 60, осінь 1984 р.
ЦДАЗУ, заг. бібл. ф., інв. № 3449
ЦДАЗУ, ф. 75, оп. 16, спр. 14, арк. 1
«Терем», Детройт, ч. 7, 1981 р.
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 4, інв. № 2225-В
«Терем», Детройт, ч. 7, 1981 р.
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 4, інв. № 2225-В
ЦДАЗУ, ф. 68, оп. 2, спр. 28, арк. 1
ЦДАЗУ, з колекції Петра та Ольги Матул, документи на стадії науково-технічного опрацювання
О. Федорук. «Пластика Петра Капшученка», Київ, 2004 р.
ЦДАЗУ, заг. бібл. ф., інв. № 56
Торонто, 1962 р.
ЦДАЗУ, бібл.. ф. № 4, інв. № 726-В
«Українка в світі», ч. 1, січень-березень 1987 р.
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 3, інв. № 1551-О
ЦДАЗУ, ф. 79, оп. 1, спр. 29, арк.8, 9–10
Каталог «Cosmic visions». США, 2004 р.
ЦДАЗУ, заг. бібл. ф., інв. № 91
ЦДАЗУ, ф. 79, оп. 1, спр. 29, арк. 4
ЦДАЗУ, ф. 79, оп. 1, спр. 26, арк. 2
Австралія
«Бог – це Любов», 1973 р., літерографія
ЦДАЗУ, заг. бібл. ф., інв. № 3158
Л. Денисенко. «Чайка», 1999 р., папір, перо, гуаш
ЦДАЗУ, заг. бібл. ф., інв. № 3158
ЦДАЗУ, бібл. ф. № 2, інв. № 1939-К
ЦДАЗУ, ф. 67, оп. 1, спр. 3, арк. 4
ЦДАЗУ, ф. 67, оп. 1, спр. 1, арк. 5
ЦДАЗУ, ф. 67, оп. 1, спр. 3, арк. 3
ЦДАЗУ, в. 67, оп. 1, спр. 5, арк. 6
ЦДАЗУ, ф. 67, оп. 1, спр. 8, арк. 2–4
ЦДАЗУ, в. 67, оп. 1, спр. 13, арк. 1
ЦДАЗУ, в. 67, оп. 1, спр. 13, арк.
ЦДАЗУ, заг. бібл. ф., інв. № 3158
ЦДАЗУ, заг. бібл. ф., інв. № 3158
ЦДАЗУ, заг. бібл. ф., інв. № 3158
ЦДАЗУ, заг. бібл. ф., інв. № 3158
Національна комісія з питань повернення в Україну
культурних цінностей при Кабінеті Міністрів України
ЦДАЗУ, ф. 68, оп. 2, спр. 49, арк. 87